Nem
mondhatnánk, hogy a kortárs erdélyi drámairodalomban olyan sok alkotás
született volna az elmúlt években. Hogy látod, milyen stádiumban van most
nálunk a drámaírás?
Most úgy látszik, hogy nekilendül Erdélyben is
a drámaírás, eddig elég nagy hiány mutatkozott. Egy-két szerző volt csak a
palettán, lehet ezen elmélkedni, hogy miért. A színjátszás, a rendezés terén
lendületes fejlődést, változásokat lehetett észlelni, de a drámaírás valahol
megrekedt, egy-két kivételtől eltekintve. Ha visszatekintünk az elmúlt húsz
évre, akkor leginkább csak Visky András neve ötlik a színházi ember eszébe az
erdélyi magyar drámaírás palettáját illetően, drámáit leginkább a Kolozsvári
Állami Magyar Színházban játszották, illetve külföldön. Ezen kívül Láng
Zsoltnak született gyerekdarabja, illetve Hatházi András is írt drámákat,
egyet-kettőt színre is vittek közülük, de valami miatt ezek mindig megrekedtek.
Lehet, hogy az sem motiválta a drámaírókat, hogy aránylag kevés színház mer,
vagy mert kortárs darabot műsorra tűzni.
Aztán „színre lépett” Székely Csaba, ezzel
mintha elindult volna egy folyamat. Én úgy látom, hogy most kezd elindulni
valami. Valószínű az is probléma volt, hogy mégiscsak szükséges egyfajta
mesterségbeli tudás, nem elég a tehetség, kell technikai tudás is. Vannak
őstehetségek nyilván, de ha nincsen lefektetve egy bizonyos alap, elég nehéz
nekifogni csak úgy vaktában drámát írni. Még akkor is, hogyha azt állítjuk,
hogy a drámaírást nem lehet tanítani, a szakma technikai részét mégiscsak lehet
oktatni, ez pedig kiesett az oktatási folyamatból. A Marosvásárhelyi Művészeti
Egyetemen nemrégiben elindították a drámaírás mesteri szakot, lehet, hogy ez is
hozzásegített a dolgokhoz. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy Székely Csaba
befutott. De az sem biztos, hogy a képzés hiánya volt a baj. Nem tudom. Nem mondható, hogy most rendbe jöttek volna a
dolgok, de valami mégis elindult.
Tavaly
hirdették meg az első drámapályázatot Székelyudvarhelyen. Volt-e még eddig
drámapályázat Erdélyben?
Nem igazán. Illetve volt egy pályázat,
2002-ben, az ERDRAMIL (Erdélyi Magyar Drámapályázat a Millennium jegyében),
amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház hirdetett meg, annak köszönhetően
derült fény arra, hogy Hatházi András színművész drámákat is ír, ő nyerte el
ugyanis a nagydíjat A dilis Resner című pályamunkájával. Ezt mutatta be
aztán a vásárhelyi színház. Valószínűleg kellenek efféle impulzusok, hogy
elkezdjenek írni drámákat a tollforgatók, vagy küldjék be a fiókban lapuló
munkákat.
Honnan
érkeztek pályamunkák a dráMÁzatra?
217 munka érkezett erre a pályázatra, a
szóhasználat, stílus alapján rá lehetett jönni, hogy hova valók a szerzők.
Sajnos nem találkoztam sok olyan szöveggel, amelyről érződött volna, hogy
tipikusan erdélyi szerzőnek a műve. Nagyon sok érkezett Magyarországról, és
olvastam olyan szöveget is, ami Szlovákiából, illetve Szerbiából érkezett.
A
pályamunkákat olvasva van-e ígéretes szerző, aki alkothat még jó műveket?
Érkezik-e új generáció?
Igen, van rá esély, azért úgy felsejlik. Akik
bejutottak az utolsó körbe, azok közül is kikerülhet jó drámaíró. Nem igazán
vagyok elragadtatva a szövegektől, nem tudok áradozni erről, érződik, hogy
kezdők, vagy esetleg nem azok, de problémások a szövegek. Az első három helyezést
elért darabbal is még foglalkozni kell, nem árt, ha a szerző még csiszol rajta,
akár érdemes lenne egy-két szakemberrel beszélgetni ezekről a szövegekről,
akiknek meg lehet fogadni a tanácsát. Nem zseniális, tökéletes szövegek ezek,
kell dolgozni rajtuk, de ez már egy jó kiindulópont.
Az a
kevés kortárs dráma, ami eddig született, az megtalálta a helyét az erdélyi
színpadokon?
Néhány közülük igen. Azt hiszem az is
probléma, hogy a színházak kicsit félve nyúlnak kortárs darabokhoz. De ebben is
változik a tendencia manapság, mert láttuk, hogy például a temesvári Csiky
Gergely Állami Magyar Színház sok kortárs darabot visz színre az utóbbi időben.
Itt Székelyudvarhelyen is látom, hogy kezdenek betörni a kortárs szövegek.
Kolozsváron inkább Visky drámáit állítják színpadra, de vannak kortárs amerikai
szerzők, akikkel próbálkoztak. Érdekes, hogy a kortárs magyarországi szerzők
kevésbé vannak jelen Kolozsváron az utóbbi időben. És Nagyváradon is mozdulnak
a dolgok, elkezdődött egy másfajta színházi nyelvezetben való gondolkodás, a
tavalyi, és az idei évadban is több kortárs szerző művét is bemutatták.
Hogyan
fogadja a közönség az új drámákból készült másmilyen előadásokat?
Minden változás csak lassan mehet végbe, főleg
a radikális változások, mert a leglényegesebb tényezője a színháznak mégiscsak
a közönség, és hát, mi tagadás, el kell fogadtatni velük az újat. Ez pedig
rizikós, mert a közönség nem biztos, hogy elfogadja, nem biztos, hogy be fog
jönni kortárs darabokra, ettől pedig félnek a színházak. Van egy rétege a
közönségnek, aki kizárólag szórakozni akar a színházban, és nem akarja, hogy
adott esetben a saját nyomorúságát lássa a színpadon. Nincsenek felkészülve
arra, hogy szembesüljenek saját problémáikkal. Azért kellenek ezek a kis
próbálkozások, egy-egy évadba beiktatni egy-egy kortárs darabot, ami aktuális
problémákkal foglalkozik, hátha a közönség lassan befogadja ezt a fajta
színházi gondolkodást is. A kritikusi szféra mindenképp örül a kortárs daraboknak.
Próbálkozások vannak, és ezeket bátorítani kell.
kérdezett: Réman Orsolya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése