Már két napja
anekdotázgattunk a szöveg kapcsán. Vártam. Nem, nem azért, mert kíváncsi
voltam, milyen lesz egy magyar szerző szövege román színészek szájában és román
rendező kezében. Ezen már rég túl vagyunk. Aztán kb. 15 perc után rájöttem,
hogy nem a stukker, a komámasszony hiányzik, a stukker viszont nagyon is
megvan. Kár, hogy nem nálam.
Sokan és
sokféleképpen beszéltek már a hatalomról és a hatalomra kerülés veszélyeiről.
Ugyanezt teszi a craiovai színház társulata is, akik Görgey darabját a
Komámasszony hol a stukker-t adták elő Mircea Cornişteanu rendezésében. Öt sztereotipizált
figura, hogy teljes legyen a társadalmi kistükör, egy fegyver, hogy mindenki
értse a hatalomra való utalást, és íme, egy minden lépésében előre kiszámítható
előadás. Nem tud meglepni. Nem is igazán akar. Dramaturgiai szempontból
végtelenül egyszerű a képlet. A variációk egy témára elvéből kiindulva a
pisztoly, avagy a hatalom kézről kézre jár, szinte már didaktikusan szájba
rágva azt, amit amúgy is tudunk már, mindegy, hogy kinél a hatalom mindenki
elsősorban a maga érdekeit nézi.
Hogy oldja az
ismétlődést, megpróbálja a figurákra helyezni a hangsúlyt, de valahogy belőlük
sem lesz több mint a mesékből, anekdotákból, viccekből és képeslapokról ismert
sztereotípiák. A kivesző félben lévő arisztokrata, világmegváltó eszmékkel
játszó entellektüel, a feltörekvő talpnyaló, a mezőn kaszálgató paraszt és a
bunkó böjecás de kártier. Bár kétségkívül Görgey figurái jól megírt, sok
játékra lehetőséget adó karakterek, az előadás nem él a szöveg által kínált
lehetőségekkel. Újra és újra visszatérő poénokból és helyzetkomikumból építi
fel az előadást, amelyek egyre inkább kifáradnak, magával rántva a mélybe a
néző lelkesedését, az előadás feszességét és a szöveg érezhető, de ki nem
használt mélységeit is. A rendező megváltoztatva a szerző eredeti koncepcióját
gondolta jól odacsap a végére, visszamenőleg teremtve meg az előadás lényegi
„mondanivalóját”, üzenetét. Nincs szabadság, az ajtón túl sincs más, mint ami
odabent, önmagába zárt világ és rendszer ez, ahonnan nincs menekvés. De ekkor
már nem érdekel.
Nem
állítom, hogy bűn az, ha egy előadás szórakoztatni akar és végre nem
önsajnálóan vagy kifele mutogatva beszélni azokról a problémákról, amikről már
mióta csak léteznek társadalmi formák és berendezkedések, mindenkinek volt
ilyen vagy olyan véleménye. De miért nem lehet ennek egy finomabb és
izgalmasabb formát találni, túllépve végre a térdcsapkodós poénkodáson?
Orbán
Enci
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése