A dráMA
fesztivált Albert Csilla és Dimény Áron stúdióelőadása nyitotta. Konkrét
rendezőről nem beszélhetünk, hiszen a két kolozsvári színész egymást rendezte, egymás külső szemei voltak, egymás
ötleteiből ihletődtek. És íme, megszületett a megölt anya a színpadon, a kövek
statikus dinamikája és két lény elveszettségének, önkeresésének, túlélésért
való küzdelmének elképesztő látványa és élménye.
Kulcsszavak:
csipesz, irén, griguca, soha, kő, bernadett, ludas, klára, nevelő, tiramisu,
vér, tudsz-e ölni.
Az előadásról írni
olyan volt számomra, mint amikor az ember csoki evés után megnézi, mit is tartalmazott
az édesség, mit is fogyasztott konkrétan. A szakmai vélemények, a beszélgetések
segítettek abban, hogy jobban belelássak egy olyan világba, olyan életekbe, melyek
szerencsére távol állnak tőlem. S mégis.
Belépéskor az
ember szinte beesik abba a világba, mely kitárul később a szeme előtt. Egy
ismétlődő pityegő hang, egy dallam, a nézőtéren ülő kapucnis alak és a
leterített asztal. Egy puzzle darabjai, melyek később összeálltak. A színdarab
Griguca Irén, azaz Tatrosi Bernadett életéről szól, akit anyja eldobott
magától, nevelőintézetekben nevelkedett, és akit hol örökbefogadtak, hol
visszahelyeztek. Egy lány, aki nem fél, már nem tud félni, és aki szeret.
Szereti Csipeszt, aki talán elsőként mutatta meg neki, hogy létezik egy olyan
érzés, ami tényleg jó. Csipesz valóságosságáról viták folynak nézők és
szakemberek között, viszont az előadás során ez nem lényeges. Bernadettnek
igenis volt, van és lesz ez az alak, aki
tanítja és szereti. Megtanítja neki kimondani a soha szót, hogy az embereket kővé lehessen változtatni. Az előadás
elején elhangzik Csipesz monológja, ami definiálja a soha terét, a vékony sávot
élő és nem élő között. A kövekkel elhatárolt színpadi teren belül zajlanak az
események, mely utalhat arra, ez a két lény a folytonos változásban,
kiszolgáltatottságban él. Ezért teremtettek maguknak egy saját teret, a soha
terét, ahol az emberek kövek és ahol ők lehetnek igazán. Egy éjszaka arra
ébrednek, viszik őket Jugoszláviába, ki a kommunista Romániából, ki Ludasból. A
terv nem sikerül, de Bernadett túléli és folytatni igyekszik életét, hiszen
újrakezdeni nem tudja, csipesszel a nyakában, Csipesszel a lelkében és a diófa
erejű soha szóval az elméjében.
Az előadás senkit
nem hagy érintetlenül, mindenkiben elindít valamit, elborzaszt, nyugtalanít.
Ráébreszt arra, hogy milyen jó dolgunk is van nekünk, nembernadetteknek. A
lány, aki cigány anyjáról filozófál magában, aki történeteket sző lénye és apja
köré, szintén férfiak karjába veti magát. Nagyon erős az a jelenet, mikor megjelenik
a kéregető anya képe, akit Irén-Bernadett megöl a soha szóval. Közben
természetesen Klára, a mostohaanya kettőssége is befolyásolja Bernadettet, aki
hol kell neki, hol nem kell. „Ha Klára kell valakinek, én nem kellek, ha ő nem
kell, én kellek”.
Úgy érzem, órák hosszat tudnék írni a Megöltem az anyámat-ról, hiszen mindig
eszembe jut valami, amit feltétlenül le kellene írnom. De, ahogy Dimény Áron is
mondta, ez az előadás nem akar több lenni, mint ami, nem hatásvadász. Elmond
valamit, megmutat valamit, amit egy papírzacskóba rejtve odaad minden nézőnek
az előadás végén. Lesz egy köved, ami
már nem kő, hanem szimbólum, hogy emlékezz, mindig van Bernadett és van Csipesz.
Valahol.
Kiss Melinda
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése