Számtalan kortárs drámafesztiválon és
találkozón vettél részt Magyarországon és Erdélyben, sok drámaszöveggel
találkoztál. Milyen a mai kortárs magyar dráma? Lehet-e külön erdélyi és külön
magyarországi drámairodalomról beszélni?
Szerintem nem nagyon lehet szétválasztani. Most
erre a drámapályázatra is, amire 217 dráma érkezett, nem csak Erdélyből, hanem
Magyarországról vagy felvidékről is küldtek írásokat. Eddig nem tartották
számon így, hogy erdélyi dráma. Ugye van Visky András, volt Sütő András meg
Kocsis István, és most az idén Székely Csaba a nagy szám, úgy tűnik, hogy valakik
betörtek. Én mindig megyek egy hasonló drámaversenyre Szabadkára meg Újvidékre.
Azt nem tudom, hogy mi van a felvidéken, Kárpátalján ott szerintem nincsenek
drámaírók. Területileg tehát nem tudnám szétválasztani. De azt látom, hogy ha
irányokat keresünk, vannak olyan darabok, amik nagyon realisták, nagyon hétköznapi
valóságot mutatnak be, ezek a kocsmatörténetek, ahova össze lehet gyűjteni
embereket, vagy kisközösségben, falvakban játszódó történetek. Van az a fajta
drámaírás, ami szinte szürreális elemekkel a végletekig viszi a helyzeteket,
hogy már nem is érezzük valóságnak, és valahogy mégis hisszük, hogy az. Tasnádi
István is kicsit ezt a vonalat képviseli. Meg van ez az érdekes jelenség most,
a verses dráma feltámadása Térey János, Szálinger Balázs, Szöllősi Mátyás
műveiben, ők arra törekednek, hogy egy régi formát megtöltsenek mai tartalommal.
A mostani pályázaton is vannak verses művek, meg hát az első háromba bekerült
egy ilyen. Ez az első három dráma tulajdonképpen pont ez a három irány, az
egyik, a Megérkezés Totoposzba szerintem a sütői hagyományokat viszi tovább,
hogy nem elmesél egy történetet, inkább eszméket ütköztet, a darab figurái
képviselnek valami nemes emberi eszményeket, és akkor azokat ütközteti. A másik
a Székely Csaba féle szürreális-költői-reális világot idézi. A harmadik pedig
egy teljesen mai, lakóházban játszódó történet, a hajléktalantól az újgazdagig
mindenki megjelenik benne, és nagyon érdekes dramaturgiája van.
A dráMÁzat drámapályázat egyik nyertes
írásának felolvasásakor elkezdtünk vitázni arról, hogy mi az, hogy kortárs,
hogy él a szerzője, hogy mai témát dolgoz fel? Szerinted mi a kortárs?
Szerintem mindenképp az a kortárs darab,
aminek él a szerzője, aki itt él köztünk. Az az érdekes, hogy ki hogy látja a
világot. Ugyanolyan érdekes, mint ahogy az utcán találkozol emberekkel.
Sokfélék vagyunk, nyilván kortársaink is sokfélék. Szerintem ez a legegzaktabb
meghatározás, hogy él a szerző. Nyilván ha azt mondjuk, hogy kortárs, mai
dráma, akkor bevillan egy olyan kép, hogy az valami vagy nagyon modern, vagy
valami eredeti, új témát keres. Másképp szólítja meg az olvasót, mint ahogy Katona
Bánk bánja vagy Illyés Gyula Fáklyalángja. Ilyenkor azt várnánk, hogy
formailag is témaválasztásában is valami újszerűt mutasson. Egy idősebb szerző
az, akinek a poros, történelmi drámája kapcsán kirobbant ez a vita. De vannak
már nem élő szerzők, akiknek a művei sokkal modernebbek, mint bárkié, aki ma él,
mint például Kassák Lajos vagy Déry Tibor 20-as években írt művei. Attól nem
lesz modern valaki, hogy köztünk él, csak kortárs.
Meglepett, hogy ilyen sok dráma érkezett a
drámapályázatra?
Nagyon.
Milyen élmény volt ezeket olvasni?
Én nagyon sok pályázatot olvastam különböző
versenyek alkalmával, meg amúgy is szakmámból eredendően olvasok darabokat.
Tudom, hogy ilyenkor nagyon sok szemét felbukkan, ami tényleg értékelhetetlen.
Javasoltam, hogy osszuk be egymás között a darabokat, három fele oszlottunk,
volt az udvarhelyi, a marosvásárhelyi és a budapesti csoport, és csoportokon
belül is kisebb csoportokra voltak osztva a szövegek, tehát nem eshetett ki
olyan, amibe értéket láttunk. Aztán bennmaradt tizenöt dráma, azt mindenki
elolvasta, és így választottuk ki a legjobbakat. Az mindenképp érezhető, hogy
nagyon sok fiatal bukkant föl, akik gyakorlatlanok, de valahogy vonzódnak a
színház iránt, érdekli őket. Vannak idősebbek is, és van olyan, aki már publikálta
a szövegét, de még nem mutatták be. Ugye ez volt a feltétel, hogy még ne legyen
bemutatva.
Volt-e olyan szöveg, ami nagyon megtetszett,
amit jó élmény volt elolvasni?
Volt egy kedvencem, ami egy görög történetet
dolgozott föl verses formában, amivel szeretnék foglalkozni, ez be is került a
tizenöt közé. Meg volt egy gimnazista lány, aki három darabot is beadott, és
azt éreztem, hogy iszonyúan túlírja, meg nem ért a drámaszerkezetekhez, de
nagyon friss ötletekkel próbálkozik. Érdekesek voltak. Szerintem érdemes utánuk
nyúlni. Nagyon szeretem azt is, ami most az utolsó háromba bekerült, a Hotel
Skyt, ami egy lakóháznak a története. Volt például egy krimiszerűség, egy kétszereplős.
Egy újgazdag, aki nagyon cinikus azzal, hogy nála betörtek. Azt gondolom, két
színésznek az egy jutalomjáték lehetne. Vannak olyan darabok, melyek nem
jutottak be az első háromba, de érződik, hogy jó íráskészséggel rendelkezik a
szerzőjük. Voltak szürreális darabok, meg olyanok is, amit nagyon sokan
szerettünk, hogy felvet egy jó témát: egy kisvárosba egy díjnyertes darabot nem
mutatnak be, mert mindenfélét leleplez az ott élőkről, a közepéig elég jól megy
a darab, aztán megrekken. Az mindenképp bíztató, hogy ennyi embert érdekel a
színház.
Mi lesz a beérkezett drámák sorsa?
Az első díjazott drámát be fogják mutatni
itt, bár szerintem kéne adni annyi szabadságot a színháznak, hogy ő válassza ki
az első drámák közül, hogy melyiket akarja bemutatni. Én javasoltam azt is,
hogy az első tizenötöt tegyék fel a színház honlapjára, hogy legyen egy
kincstár, hogy bárki lássa, bárki olvassa ezeket a darabokat. És bármelyik
szerzőnek, akinek kérdése van, az forduljon hozzánk. Szívesen írunk nekik. A
jövőben a szerzőket szerintem mindenképp el kéne hívni ezekre a találkozókra,
hogy a jelenlétükben olvassuk fel, és beszélgessünk ezekről a darabokról.
Kérdezett: Réman Orsolya
Kedves Orsolya! Ki a képen szereplő hölgy? Sajnos a neve nem jelenik meg az írásban.
VálaszTörlésKöszönettel, Gimnazista Lány :)
Kedves Gimnazista Lány,
VálaszTörlésAz képen Lőkös Ildikó látható, a budapesti Új Színház dramaturgja, illetve a Színházi Dramaturgok Céhének társelnöke.
Javítottuk, köszönjük az észrevételt,
további kellemes böngészést!
*A képen
TörlésCsak annyit fűznék hozzá, hogy február óta nem vagyok a dramaturgja a budapesti Új Színháznak. De kedves Gimnazista lány (és többi pályázó), ha fölfedi kilétét szívesen válaszolok kérdéseire, ahogyan gondolom a többi zsűritársam is. Valamennyiünk nevét megtalálni a Tomcsa Sándor Színház honlapján. Az én címem: lokos@szinhaz.hu
VálaszTörlés