Azon ritkaságban volt ma részünk,
hogy kétszer is megnézhettük a marosvásárhelyi Bányavirág című előadást. A két előadás közti szünetben Lőkös
Ildikó beszélgetett az íróval, Székely Csabával és a rendezővel, Sebestyén
Abával.
Székely Csaba trilógiájának első része, a Bányavirág Marosvásárhelyen, a Művészeti Egyetem és a Teatru74 által közösen szervezett műhelygyakorlaton született. Időközben a trilógia többi része is elkészült, a Bányavakság, aminek idén augusztusban volt az ősbemutatója a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban, magyarországi ősbemutatója Budapesten lesz Csizmadia Tibor rendezésében. A harmadik rész a Bányavíz. Mindhárom dráma ugyanazon helyszínen, ugyanazon bányavidéken játszódik. A szerző elmondása szerint voltak még olyan problémák ebben a történetkörben, amit érdemesnek talált továbbgondolni és bemutatni, ezért azonos a helyszín, egy nevén nem nevezett falu, a szegény emberek vidéke. Erdélyi történetek ezek, a szereplőkben az általános kisembereket fedezzük fel, akár elvonatkoztathatunk a földrajzi elhelyezéstől. Nálunk nagy sikert aratott, és ehhez hasonlóan Magyarországon is megszerették, és értékelték a darabokat, illetve a belőle készült előadást.
Székely Csaba trilógiájának első része, a Bányavirág Marosvásárhelyen, a Művészeti Egyetem és a Teatru74 által közösen szervezett műhelygyakorlaton született. Időközben a trilógia többi része is elkészült, a Bányavakság, aminek idén augusztusban volt az ősbemutatója a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban, magyarországi ősbemutatója Budapesten lesz Csizmadia Tibor rendezésében. A harmadik rész a Bányavíz. Mindhárom dráma ugyanazon helyszínen, ugyanazon bányavidéken játszódik. A szerző elmondása szerint voltak még olyan problémák ebben a történetkörben, amit érdemesnek talált továbbgondolni és bemutatni, ezért azonos a helyszín, egy nevén nem nevezett falu, a szegény emberek vidéke. Erdélyi történetek ezek, a szereplőkben az általános kisembereket fedezzük fel, akár elvonatkoztathatunk a földrajzi elhelyezéstől. Nálunk nagy sikert aratott, és ehhez hasonlóan Magyarországon is megszerették, és értékelték a darabokat, illetve a belőle készült előadást.
A Bányavirág témaköre az öngyilkosság, a falu elnéptelenedése, és
Csehov Ványa bácsi drámájára épült. A
második darab, a Bányavakság témaköre
a korrupció, szocializmus, kisebbségek, a dráma utal Csehov Cseresznyéskertjére és a Gogol Revizorára. A Bányavíz témái az elvesztegetett tehetség, egyház, képmutatás, a
történet utal Shakespeare Hamletjében
az Ophelia történetre, és megjelenik benne a talált gyermek története is.
Mindhárom darab jellemzője a titok. Egy másik érdekesség, hogy a különös
szereplőket leszámítva mind i betűvel kezdődnek a szereplők nevei.
Székely Csaba a manna.ro
szerkesztője, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem tanársegédje és
doktorandusza. Drámatervei közt szerepel egy történelmi dráma, amiben a
történelem egy zűrzavaros időszakát szeretné feldolgozni.
Sebestyén Abának megtetszett a Bányavirág témája, ezért nekivágott a
rendezésnek, másrészt ismeri ezeket a történeteket, ismeri az embereket, néhány
évig élt ehhez hasonló közegben, úgy érzi, köze van ehhez a történethez. Idén
megrendezte Bányavakságot, és
tervezi, hogy majd a harmadik részt is színpadra viszi Marosvásárhelyen. A
rendező szerint a dráma egyáltalán nem komédia, annak ellenére, hogy sokat
nevetnek a nézők. Inkább fekete komédia. Kihívás volt a színrevitele, hogy ne
kabaré legyen belőle, hanem igazi élethelyzeteket teremtsenek, hús vér
embereket. A Yorick Stúdióval közösen készült előadás a rendező szerint
beleillik a Yorick Stúdió célkitűzéseibe, miszerint közéleti színházat
csinálnak, kortárs darabokat visznek színre, amelyek aktuális témákat,
problémákat dolgoznak fel.
Réman Orsolya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése